دست نوشته های یک مهندس

توبه کسانی که گناه می کنند، تا وقتی که مرگ یکی از ایشان در رسد، می گوید: «اکنون توبه کردم.» پذیرفته نیست. نساء : 18

دست نوشته های یک مهندس

توبه کسانی که گناه می کنند، تا وقتی که مرگ یکی از ایشان در رسد، می گوید: «اکنون توبه کردم.» پذیرفته نیست. نساء : 18

هرکه گردد در جهان چون بو تراب
بازگرداند ز مغرب آفتاب «اقبال لاهوری»

وحید حاجیلو هستم کارشناس ارشد اصلاح نباتات، علاقمند به سیتوژنتیک و آزمایشگاه. پس از عمری -حدود 15 سال- وبلاگ نویسی در میهن بلاگ به اجبار و با تأسف که این سیستم وبلاگ دهی برای همیشه قراره خاموش بشه، مجبور شدیم کوچ کنیم و این شد که اومدیم به رسانه ی متخصصان و اهل قلم پیوستیم.

آخرین مطالب

۷ مطلب در ارديبهشت ۱۳۸۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیه ی نور

آیا از (حال) آن کس که چون خدا به او پادشاهی داده بود (و بدان می نازید. و) درباره پروردگار خود با ابراهیم محاجه (می)کرد. خبر نیافتی؟ آنگاه که ابراهیم گفت: « پروردگار من همان کسی است که زنده می کندو می میراند.» گفت: من هم زنده می کنم وهم می میرانم. ابراهیم گفت: «(خدای من) خورشید را از خاور (شرق)بر می آورد.تو آن را از باختر (غرب) برآور.» پس آنکس که کفر ورزیده بود مبهوت ماند. و خداوند قوم ستمکاران را هدایت نمی کند. * یا چون آنکس که به شهری که بامهایش یکسر فرو ریخته بود. عبور کرد (وبا خود می)گفت:«چگونه خداوند (اهل) این (ویرانکده) را پس از مرگشان زنده می کند؟» پس خداوند او را (به مدت) صد سال بمیراند. آنگاه او را زنده کرد (و به او)گفت:چقدر درنگ کرده ای ؟ گفت: یک روز یا پاره ای از روز را درنگ کرده ام. گفت:نه بلکه صد سال درنگ کرده ای. به خوراک و نوشیدنی خود بنگر (که طعم و رنگ آن) تغییر نکرده است. و به الاغ خود نگاه کن (که چگونه متلاشی شده است.)این ماجرا برای آن است که هم به تو پاسخ گوییم و هم تو را در مورد معاد نشانه ای برای مردم قرار دهیم. و به (این) استخوانها بنگر. چگونه آنها را برداشته و به هم پیوند می دهیم سپس گوشت برآن می پوشانیم. پس هنگامی که (چگونه زنده ساختن مرده) برای او آشکار شد. گفت: اکنون می دانم که خداوند بر هر چیزی تواناست. *   جزء 3 / آیات 258و259 سوره ی بقره/   داستان های قرآنی : کیفیّت نزول وحی از زبان پیامبر (ص): در طی حدیثی آمده است که در طریق روایات شیعه و اهل سنت دیده می شود: حارث بن هشام از پیامبر (ص) پرسید:وحی چگونه بر شما نازل می شود؟ فرمود:گاه صدایی مانند صدای جرس به گوش من می رسید و وحیی که بدین صورت بر من نازل می شد، سخت بر من گران و سنگین بود ، سپس این صداها قطع می شد و آنچه را جبرئیل می گفت فرا می گرفتم. و گاهی جبرئیل به صورت مردی بر من فرود می آمد، و سپس با من سخن می گفت و گفته های او را حفظ و از بر می کردم. و در مورد کیفیّت نزول اولین آیات قرآنی پیامبر(ص) می فرماید: در غار حرا در خواب به سر می بردم که جبرئیل بر من وارد شد و برایم پاره ای از دیبا که کتابی و نبشته ای در آن بود آورد و گفت بخوان. گفتم خواندن نمی دانم. جبرئیل مرا فشرد و رها کرد و گفت بخوان ... تا سه بار این وضع تکرار شد. و در آخرین با  به من گفت بخوان. گفتم چه چیزی بخوانم . گفت «إقرأ باسم ربّک الّذی خلق ، خلق الانسان من علق ،اقرا و ربک الاکرم ، الذی علّم بالقلم ، علّم الانسان ما لم یعلم »  پس از آن جبرئیل از کنارم دور شد، و من بیدار شدم چنانکه گویی کتابی در قلبم نوشته شد، از غار بیرون آمدم و به نیمه ی راه کوه رسیدم ، در این اثناء ندایی به گوشم رسید که می گفت: « ای محمّد تو رسول خدایی و من جبرئیلم ». به راه خود ادامه دادم و هر گامی که برمی داشتم با ترس و بیم آمیخته بود تا به خانه رسیدم.   واژه های قرآنی: حاش : پاکیزه/ استفاده شده در سوره ی یوسف آیات 31و51.
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

آیه ی نور

"حافِظُوا عَلَی اَلصَّلواتِ وَاَلصَّلوةِ اَلوُسطی وَقُومُوا لِلّهِ قانِتینَ" جزء 2 / سوره ی بقره / آیه ی 238 . بر نمازها و نماز میانه (بیشتر مفصران به نماز صبح تعبیر کرده اند.) مواظبت کنید. و خاضعانه برای خدا به پا خیزید.    تفسیر آیه ی 238 سوره ی بقره (الصَّلوةِاَلوُسطی): مراد از آن طبق پاره ای از روایات مثل روایت کافی و عیّاشی از امام محمّد باقر (ع) نماز ظهر است و طبق پاره ای دیگر مثل تفسیر علیّ بن ابراهیم در روایت از حضرت صادق (ع) در روایت عِلل الشّرایع از امیر مؤمنان (ع) نماز عصر است و در مجمع البیان نیز نقل شده که ظهر است و مرویست از امام محمّد باقر و امام جعفر صادق علیهما السّلام عصر است و مرویست از رسول خدا (ص) و امیر مؤمنان (ع) و در تفاسیر به نماز مغرب و نماز صبح نیز اشاره شده و به عشا نیز بعضی تفسیر کرده اند از این راه که میانه ی دو نماز جهری واقع است.      داستان های قرآنی :   اقسام نزول وحی 1-   القاء معنی و مقصود بر قلب پیامبر بدون واسطه ی فرشته ی وحی. 2-  سخن گفتن با پیامبر از پس پرده، چنانکه خداوند از ماوراء شجره، با موسی علیه السّلام سخن گفت و موسی (ع) هم ندای الهی را شنید. 3-  القاء امری به فرشته ی وحی تا او وحی الهی را از جانب خداوند به یکی از انبیاء ابلاغ نماید. لازم به ذکر است که این سه قسم وحی در قرآن کریم سوره ی شوری، آیه 51 آمده است.   واژه های قرآنی: جابُوا: بریدند ؛ «جواب دادند» جواب را از آن جهت جواب گویند که سخن گوینده با آن قطع و تمام می شود. استفاده شده در آیه ی 9 سوره ی فجر.
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

به نام خدا

پنجم جمادی الاول سال پنجم هجری قمری اسوه ی  صبر مقاومت ، پیام رسان کربلا حضرت زینب کبری (س) دیده به جهان گشود. نامش را زینب گذاشتند که  زینت بخش آغوش پدر باشد.  بانویی که با تولدش  صبر و دلسوزی هم به وجود آمد. مراقبت های مادرانه و دلسوزانه ی بانو از مجروحان و بیماران آدمی را بر آن داشت که به پاس قدر دانی از ایشان روز میلادش را روز پرستار نام نهند . میلاد بانو زینب کبری (س) و  روز پرستار را بر مسلمین جهان ، دوستداران سبط پیامبر (ص) و پرستاران عزیز صمیمانه تبریک و تهنیت می گویم.
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

آیه ی نور

"وأتَّقُوا یَوماً لاتَجزی نَفسٌ عَن نَفسٍ شَیئاً وَ لا یُقبَلُ مِنها عَدلٌ وَ لا تَنفَعُها شَفاعَةٌ وَلا هُم یُنصَرونَ" جزء 1 / سوره ی بقره/آیه 123 . و بترسید از روزی که هیچ کس چیزی (از عذاب خدا) را از کسی دفع نمی کند. و نه بدل و بلا گردانی از وی پذیرفته شود. و نه او را میانجیگری سودمند افتد. و نه یاری شود. داستان های قرآنی معنی لغوی وحی : وحی در اصل به معنی اشاره ی سریع است و به اعتبار سرعت گفته اند:«امر وحی » یعنی کار سریع. وحی در قرآن به معانی گوناگون آمده است، از جمله: 1-            الهام فطری به انسان: مانند الهام خداوند به مادر موسی. 2-            الهام غریزی به حیوان: از قبیل الهام خداوند به زنبور در ساختن لانه ی خود. 3-            اشاره ی سریع و مرموز: چنانکه خداوند در مورد زکریای پیامبر علیه السّلام می فرماید. 4-            القاء امری به فرشتگان: تا آن را فوراً فرمان برند. 5-            سخن گفتن خداوند با انبیاء. واژه های قرآنی ثاقب : نفوذ کننده، سوراخ کننده. استفاده شده در آیه 3 / سوره ی طارق .
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

واژه های قرآنی

تابوت : صندوق استفاده شده در سوره ی طه آیه ی سی و دوم .
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

داستان های قرآنی

مراحل نزول قرآن قرآن کریم در سلسله ی طولی ،سه مرحله از نزول را طی کرد تا در اختیار مردم قرار گرفت : 1-نزول در لوح محفوظ (لوح محفوظ ظرف قرآن است) 2-نزول در بیت العزه ی آسمان دنیا 3-نزول تدریجی آن به وسیله ی جبرئیل بر پیامبر اسلام (ص).
  • vahid hajiloo
  • ۰
  • ۰

آیه ی نور

"فَویلٌ للمُصَلّینَ *اَلَّذینَ هُم عَن صَلاتهم ساهُونَ * اَلَّذینَ هُم یُرآؤنَ * وَیَمنَعوُنَ اَلماعُونَ*"  جزء سی ام/ سوره ی ماعون /آیات چهار تا آخر. پس وای بر نمازگزارانی که در نمازهای شان از یاد خدا غافلند،همانان که به ریا نماز می خوانند و طاعت می کنند. واز دادن زکات و احسان به فقیران خودداری می کنند .
  • vahid hajiloo